Długie Ogrody

Lokalizacja: ul. Długie Ogrody, Gdańsk

Data realizacji: 2024

Inwestor: Miasto Gdańsk, reprezentowane przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

Zespół: Anna Wiechetek, Ela Rożek, Agnieszka Gasparska, Karolina Mosieniak, Agata Proshkuratova, Joanna Szulczyk, Aleksandra Gajewska, wizualizacje: Bartosz Trocha

Nagrody: Wyróżnienie w konkursie na opracowanie koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody jako przedłużenia Traktu Królewskiego z odtworzeniem alei drzew

Głównym założeniem projektowym była transformacja ulicy – aktualnie postrzeganej jako przestrzeń zdegradowana i nieatrakcyjna, niemal całkowicie podporządkowana parkingom – w miejsce o indywidualnym charakterze i przyjazne użytkownikom. Po przekształceniach ulica Długie Ogrody stałaby się przedłużeniem Traktu Królewskiego (tj. głównej osi miasta) ze sceną wydarzeń miejskich oraz, z niemniej ważnym, centrum lokalnym dla tej części miasta Gdańsk. Istotnym czynnikiem branym pod uwagę przy projektowaniu były właśnie potrzeby lokalnej społeczności przedstawione w raporcie z przeprowadzonego wcześniej procesu patrycypacyjnego.
Podniesienie wartości przyrodniczej przestrzeni opierałoby się na znacznym zwiększeniu powierzchni biologicznie czynnej (poprzez nasadzenia zieleni niskiej) i wprowadzeniu czterech szpalerów drzew, w tym odtworzeniu historycznej, podwójnej alei drzew i przy jednoczesnej adaptacji drzewostanu istniejącego w stopniu maksymalnym. W koncepcji zaproponowano zespoły odpornych gatunków rodzimych oraz system rozsączania wody opadowej na potrzeby nawadniania, który pozwoliłby zmniejszyć w ten sposób nakłady na utrzymanie zieleni.
Przy projektowaniu ważną kwestią było również uwzględnienie rezerw terenu pod ekspozycje i wydarzenia sezonowe i cykliczne (np. wystawy, instalacje, targi śniadaniowe, Jarmark Dominikański itp.), aktywizujących przestrzeń i nadających jej charakter ponadlokalny.
Efektem działań projektowych byłoby miejsce życia społecznego, stworzone z uszanowaniem i wydobyciem wartości historycznych przestrzeni, o zrównoważonym działaniu przyrodniczym (gospodarowanie wodami opadowymi, niwelowanie efektu miejskiej wyspy ciepła, tworzenie enklaw dla fauny miejskiej) oraz zwiększonym bezpieczeństwie i pełnej dostępności dla użytkowników – jako priorytetowy zostałby potraktowany ruch pieszy, przy racjonalnym zarządzaniu ruchem kołowym.